ایجاد مشکلات بواسیر یا هموروئید در افراد غیر معمول نیست زیرا تعدادی از عوامل باعث ایجاد این وضعیت می شوند. به طور کلی، مشکلات بواسیر به خودی خود با بهبودی بدن از بین می رود، اما برخی از افراد ممکن است برای درمان این عارضه نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند. اگر شما از این مشکل رنج می برید یا کسی را می شناسید که از مشکلات بواسیر رنج می برد، به خواندن این مطلب ادامه دهید. در اینجا، ما یک مرور کلی از انواع روش های پیشگیری و درمان آن ارایه خواهیم کرد:

گرید 1

هیچ علامتی وجود ندارد و پیشرفت هموروئید به بیرون از مقعد نمی انجامد.
گرید 2
توده بواسیر ممکن است گهگاه از مقعد پرولاپس شود (بیرون بیفتند) اما می تواند بدون هیچ دخالتی به عقب برگردد.
گرید 3
توده های بواسیر افتادگی می کنند و برای بازگشت نیاز به مداخله دستی دارند.
گرید 4
توده های بواسیر خارج از مقعد پرولاپس می شوند و حتی پس از مداخله دستی نیز نمی توان به داخل آن بازگرداند.

از سوی دیگر، توده های خارجی، همانطور که از نام آن پیداست، شامل هموروئید در لبه بیرونی مقعد است. به طور کلی، آنها کاملاً خارش دارند و ناراحت کننده هستند. اگر لخته شدن خون رخ دهد – توده های خارجی ترومبوز شده – ممکن است هموروئید دردناک شود و ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشد.

علائم هموروئید
اگرچه ممکن است علائم التهاب هموروئید از فردی به فرد دیگر کمی متفاوت باشد، ولی برخی از علائم رایج آن در اینجا بیان شده است:

خون قرمز روشن مخلوط با مدفوع، در توالت بعد از مدفوع، یا روی دستمال توالت بعد از پاک کردن مقعد
توده های متورم (گاهی سفت) در داخل و/یا اطراف مقعد شما
درد، خارش و سوزش در داخل و/یا اطراف مقعد شما
احساس می کنید بعد از اتمام اجابت مزاج هنوز هم نیاز به اجابت مزاج دارید
پس از پاک کردن مقعد، مخاط در لباس زیر یا روی دستمال توالت وجود دارد
گاهی اوقات علائم هموروئید ممکن است شبیه علائم سایر مشکلات سلامتی باشد. اگر در این باره دچار ابهام و شک هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

علل به وجود آمدن مشکل هموروئید در زیر برخی از شایع ترین علل ایجاد هموروئید ارایه شده است:

یبوست یا اسهال طولانی مدت بارداری کهنسالی و پیری زور زدن (فشار بیش از حد سخت) در طول اجابت مزاج

ریسک فاکتورها
عوامل خاصی وجود دارد که احتمال ابتلا به مشکلات هموروئیدی را افزایش می دهد، مانند:

بارداری
نشستن زیاد در توالت
چاقی
سن بین 45 تا 65 سال
سابقه خانوادگی بروز هموروئید یا بواسیر
وزنه برداری سنگین

عوارض هموروئید معمول و زیاد مرسوم نیست اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

کم خونی
اگرچه نادر است، اما از دست دادن شدید خون به دلیل هموروئید می تواند باعث کم خونی شود.
هموروئید خفه شده
در صورتی که خون رسانی به هموروئید داخلی قطع شود، ممکن است هموروئید خفه شود که می تواند منجر به درد قابل توجهی شود.
ترومبوز (لخته شدن خون در هموروئید)
لخته شدن خون در یک هموروئید می تواند جریان خون را متوقف کند و می تواند بسیار دردناک باشد و برای از بین بردن پیشرفت آن به مداخله پزشکی نیاز است.
فیستول مقعدی
این یک تونل عفونی بین پوست و مقعد است.

بهترین مرکز درمان هموروئید با لیزر در تهران – بهترین مرکز لیزر هموروئید در تهران – بهترین مرکز لیزر بواسیر در تهرانبهترین مرکز درمان بواسیر با لیزر در تهران

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

معمولاً توده های هموروئید بدون نیاز به مداخله پزشکی بهبود می یابند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید. مشاهده خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از سایر بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش (مانند سرطان کولورکتال) باشد. بنابراین، مهم است که به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید تا از هر گونه عارضه سلامتی شدید و/یا هر گونه اتفاق ناگوار جلوگیری کنید.

برای تشخیص دقیق بیماری خود، ممکن است لازم باشد معاینات زیر را انجام دهید:

معاینات فیزیکی برای بررسی مقعد و راست روده شما برای هر گونه علائم هموروئید با معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)
آنوسکوپی با استفاده از یک لوله توخالی و روشن برای بررسی هموروئید داخلی
کولونوسکوپی که برای بررسی طول کامل روده بزرگ انجام می شود

پیشگیری از هموروئید
شما می توانید با انجام اقدامات زیر از ایجاد مشکل هموروئید جلوگیری کرده و خطر ابتلا به مشکلات هموروئید را کاهش دهید:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل سالم با مقدار کافی فیبر و آب
محدود کردن مدت زمانی که صرف اجابت مزاج می کنید
اجتناب از فشار دادن بیش از حد در هنگام اجابت مزاج
مدیریت یبوست مزمن
حفظ وزن سالم
پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین
داشتن یک زندگی فعال فیزیکی

درمان هموروئید
اگر تشخیص داده شد که مبتلا به هموروئید هستید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک برنامه مراقبت سفارشی با در نظر گرفتن عوامل مهم برای شما ایجاد می کند. عوامل در نظر گرفته شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سن، سابقه پزشکی و سلامت کلی
شدت وضعیت
نوع هموروئید (داخلی، خارجی یا هر دو)
پاسخ به برخی داروها، درمان ها و درمان ها
سبک زندگی و سطح راحتی

درمان با هدف کاهش علائم احتمالاً شامل موارد زیر است:

استفاده از کمپرس یخ برای کاهش تورم
پماد یا دارو برای هموروئید
افزایش مصرف مایعات و فیبر یا مصرف نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر
نشستن در آب ساده یا گرم در وان حمام

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به کمک های پزشکی اضافی (مانند جراحی) برای برداشتن بواسیر یا تخلیه آنها نیاز داشته باشند، از جمله موارد زیر:

بستن نوار لاستیکی برای برداشتن هموروئید
اسکلروتراپی برای کوچک کردن هموروئید
انعقاد الکتریکی برای سوزاندن بافت هموروئید
هموروئیدکتومی و هموروئیدوپکسی برای حذف هموروئید

جراحی هموروئید با لیزر

برای جراحی ما به شما بهترین مرکز درمان هموروئید با لیزر در تهران بنا به گفته بیماران را معرفی می کنیم .

افراد مبتلا به هموروئید یا بواسیر چگونه سبک زندگی داشته باشند ؟

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید مراقب رژیم غذایی خود باشند، مواد غذایی فیبردار مصرف کنند و مایعات زیادی بنوشند تا مدفوع نرم شود و از یبوست جلوگیری شود. علاوه بر این، ورزش منظم و اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین بدون آمادگی مناسب نیز می تواند در جلوگیری از بدتر شدن بیشتر وضعیت مفید باشد. اگرچه توده های هموروئید به طور طبیعی و بدون نیاز به مداخله پزشکی هم بهبود می یابند، برخی از افراد ممکن است به روش های جراحی با حداقل زمان بهبودی نیاز داشته باشند. بهتر است این بیماری را با تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی در مراحل اولیه بیماری مدیریت کنید ولی در صورت نیاز به کمک های پزشکی مطب دکتر قمری بهترین خدمات را برای شما ارایه می نماید و در این باره مطب دکتر قمری بهترین مرکز درمان هموروئید با لیزر در تهران به گفته بیماران می باشد.

بواسیر یا بواسیر یک بیماری جدی برای سلامتی نیست و هیچ تهدیدی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند، اما در صورت بروز عوارض می تواند مشکل ساز باشد. در صورت بروز ناگهانی درد در ناحیه مقعد، تب بالا بدون دلیل یا بدتر شدن این علائم با گذر زمان، باید به پزشک مراجعه کنید.