خارش هموروئید | خارش شدید هموروئید | خارش بواسیر | خارش شدید بواسیر

بیماران دچار مشکلات مقعدی عموما خارش هموروئید (خارش بواسیر) را تجربه کرده اند. در زیر به بررسی این مشکل رایج و راهکارهایی برای رفع آن می پردازیم. 

چرا هموروئیدها خارش می کنند؟ بررسی پزشکی توسط: گری اچ. هافمن

خارش هموروئید | مشکل بواسیر یا هموروئید به عنوان یک اختلال در مقعد و راست روده در نظر گرفته می شود. متأسفانه، متخصصان علت دقیق هموروئید را به طور کامل نمی دانند. با این حال، اعتقاد بر این است که این وضعیت به زور زدن بیش از حد در هنگام دفع مدفوع یا افزایش فشار به دلیل بارداری یا اضافه وزن مرتبط است، که این مساله به نوبه خود باعث ملتهب شدن سیاهرگ‌های مقعدی می‌شود. گاهی اوقات بواسیر ممکن است خارش داشته باشد ( خارش هموروئید ) و باعث ایجاد یک احساس بسیار ناراحت کننده شود. خارش هموروئید می تواند در بدترین زمان ها اتفاق بیفتد، درست زمانی که نمی توانید کار زیادی برای آن انجام دهید.

چرا هموروئید خارش می کند؟ و برای جلوگیری از خارش هموروئید، به خصوص زمانی که در خلوت خانه خود نیستید، چه کاری می توانید انجام دهید؟
برای پاسخ به این سوالات ابتدا باید بفهمید که هموروئید چیست.
هموروئید چیست؟
هموروئید وریدهای متورم در قسمت پایین رکتوم یا مقعد هستند. مشکل آنها ممکن است ناشی از زور زدن در حین حرکات روده یا به دلیل افزایش فشار روی این وریدها در دوران بارداری باشند. مشکل بواسیر زمانی که در داخل راست روده ایجاد می شود بواسیر داخلی نامیده می شود و زمانی که در خارج از مقعد ایجاد می شود، هموروئید خارجی نامیده می شود.
خارش هموروئید چرا اتفاق می افتد؟

دلایل متعددی به خارش هموروئید مربوط است که متاسفانه این خارش همورئید اغلب در شب بدتر می شود. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم:

التهاب: التهاب ریشه بیولوژیکی خارش شدید هموروئید همراه با هموروئید است. یک ناحیه ملتهب با مقدار زیادی مایع و گلبول های سفید احاطه می گردد. هنگامی که این اتفاق می افتد، بدن سعی می کند خود را تنظیم کند و کشش یا تورم طبیعی رخ می دهد که باعث خارش می شود.

مالش: مالش زیاد می تواند باعث خارش هموروئید شود و همیشه نمی توان از مالش آن ناحیه جلوگیری کرد. این اتفاق می تواند در حین راه رفتن ساده به وجود بیاید. گاهی اوقات حتی لباس زیر می تواند باعث ساییدگی و مالش هموروئید شود.
دفع مدفوع: فشار ساده مدفوع می تواند هموروئیدهای در حال توسعه یا ملتهب را بدتر کند. به نوبه خود، این منجر به التهاب بیشتر و افزایش خارش هموروئید می شود.
تولید طبیعی مخاط: در مورد هموروئید داخلی، بدن به طور طبیعی بیش از حد معمول مخاط تولید می کند. هنگامی که مخاط از بدن خارج می شود، می تواند روی پوست بیرونی خشک شود و باعث ایجاد یک احساس ناراحت کننده و خارش شود.
البته دلایل دیگری نیز می تواند باعث خارش بواسیر شما شود و برای خارش شدید هموروئید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا در مورد این بیماری و اینکه بهترین روش درمان چیست، به شما توضیح دهد.

چرا خارش هموروئید (خارش بواسیر) در شب اتفاق می افتد ؟ چرا هموروئید شب خارش می کند؟
هموروئیدهای داخلی و خارجی به دلیل فعالیت هایی که قبل از رفتن به رختخواب انجام می دهید می توانند شب ها خارش بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از رفتن به رختخواب اجابت مزاج داشته باشید و این ممکن است شما را تحریک کند. برخی از افراد نیز ممکن است در هنگام دراز کشیدن به دلیل اینکه در حالت آرامش بیشتری قرار دارند و کاری انجام نمی دهند بیشتر مستعد خراشیدن بواسیر خود باشند.
در موارد نادر، ممکن است عفونت Enterobius Vermicularis (کرم سوزنی) داشته باشید، که می تواند باعث خارش مقعدی شود که به ویژه در شب بدتر می شود. این یک عفونت شایع است اما به راحتی قابل درمان است که توسط یک کرم انگلی ایجاد می شود. اگر فکر می کنید ممکن است این عفونت را داشته باشید، برای تشخیص و درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا بواسیر هنگام بهبودی خارش می کند؟
هنگام بهبودی مشکل بواسیر، شما ممکن است دچار خارش مقعد شود، اما همیشه اینطور نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، این التهاب است که باعث خارش بواسیر یا همان خارش هموروئید می شود. این بدان معنی است که اگر هموروئید شما در حال بهبود است، التهاب باید کاهش یابد و خارش ممکن است کاهش یابد.
از سوی دیگر، اگر خارش هموروئید شما بدتر می شود، ممکن است نشانه آن باشد که هموروئید شما بیشتر ملتهب شده و به درستی بهبود نمی یابد.
این بدان معناست که اگر خارش بواسیر شما حتی پس از درمان مناسب هموروئید شما ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خارش بواسیر :
چگونه خارش هموروئید را متوقف کنیم
اول اینکه خارش نکنید! خاراندن ممکن است در حال حاضر احساس خوبی داشته باشد، اما در دراز مدت، فقط بواسیر را بدتر می کند.
در اینجا هفت روش بهتر و سالم برای جلوگیری از خارش بواسیر آورده شده است:

1- بهداشت را خوب حفظ کنید
برای تسکین خارش، بعد از هر بار اجابت مزاج، ناحیه مقعد را کاملا تمیز کنید. همچنین می توانید آن را چندین بار در روز تمیز کنید تا ناحیه را تازه نگه دارید. در واقع، رطوبت یا عرق، عامل اصلی خارش هموروئید است. پس از شستن، محل را کاملا خشک کنید.

2- از صابون های معطر استفاده نکنید.
هنگام تمیز کردن محل، از صابون های معطر و مواد شوینده معطر استفاده نکنید، که باعث افزایش سوزش می شود. در عوض، از موادی استفاده کنید که بدون بو و ضد حساسیت هستند.

چای سبز کیسه ای
کیسه های چای سبز را به مدت دو دقیقه در آب گرم خیس کنید. حدود 3 تا 4 عدد استفاده کنید و آنها را به آرامی به هم فشار دهید. سپس، به سادگی کیسه ها را روی ناحیه ای که خارش دارد فشار دهید. چای سبز برای تسکین خارش پوست، کمک به التهاب و تسکین ناحیه مورد نظر شناخته شده است.

از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید
چندین لوسیون و ژل با هیدروکورتیزون وجود دارد که خارش هموروئید را تسکین می دهد. اگر خارش شدید هموروئید | خارش شدید بواسیر دارید، می توانید از پزشک خود ژلی حاوی استروئید نیز بخواهید. این روش زمانی می تواند به خوبی کار کند که  نیاز به تسکین دارید.

آلوئه ورا
یک ژل را از داروخانه یا داروخانه محلی خود خریداری کنید. آلوئه ورا یک ضد عفونی کننده طبیعی است و برای تسکین درد خفیف و همچنین خارش شناخته شده است.

یک حمام سیتز بگیرید
حمام سیتز به سادگی آب گرم در یک وان یا حوض کوچکتر است. وان خود را با آب گرم پر کنید و حدود 20 دقیقه در آن بنشینید. این کار را سه بار در روز و بعد از هر بار اجابت مزاج انجام دهید. آب گرم برای تسکین سوزش و خارش هموروئید عالی است.

شیاف هموروئید را امتحان کنید
شیاف ها معمولا حاوی فنیل افرین هستند که به دسته ای از داروها به نام آمین های سمپاتومیمتیک تعلق دارد. آنها با انقباض موقت رگ های خونی در ناحیه عمل می کنند. شیاف می تواند تورم، خارش هموروئید، سوزش هموروئید و حتی درد هموروئید را تسکین دهد.
خارش بواسیر می تواند در شب بدتر شود. به همین دلیل، قبل از رفتن به رختخواب، آن ناحیه را کاملا تمیز کنید. از کرم هیدروکورتیزون یا ژل آلوئه ورا استفاده کنید و برای جلوگیری از مالش در هنگام خواب لباس گشاد بپوشید. بسیاری از این روش ها می توانند به تسکین خارش هموروئید کمک کنند.

علت خارش بواسیر را پیدا کنید
ما می دانیم که خارش هموروئید یک تجربه ناراحت کننده، دردناک و حتی شرم آور است. با استفاده از این نکات، پیشنهادات و راهکارها، می‌توانید روشی را بیابید که خارش بواسیر را تسکین دهد و به شما امکان می‌دهد روز خود را با خیال راحت ادامه دهید. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که قبل از اقدام به هر گونه درمان خانگی برای بواسیر دردناک، تحریک کننده یا متورم، با احتیاط عمل کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.
چگونه خارش بواسیر را تسکین دهیم؟
راه های زیادی برای تسکین خارش بواسیر وجود دارد، از جمله کرم های استروئیدی موضعی، آلوئه ورا، حمام سیتز و چای سبز کیسه ای. چیزی که برای یک فرد موثر است ممکن است برای همه جواب ندهد، بنابراین مهم است که با درمان های مختلف آزمایش کنید و بفهمید که کدام یک برای شما بهتر است. با وجود این اقدامات، اگر خارش هموروئید شما ادامه پیدا کرد، ممکن است برای درمان بیشتر به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.
چگونه می توان خارش مقعد را در شب متوقف کرد؟
می‌توانید با استفاده از پماد (مانند اکسید روی)، پوشیدن لباس‌های گشاد و راحت، تلاش برای کنترل اسهال در صورت داشتن آن، و انجام اقدامات بهداشتی مناسب مانند تمیز کردن با آب گرم و خشک کردن خود، خارش مقعد را در شب متوقف کنید. اگر این کار باعث بهبود خارش شما نشد، ممکن است بخواهید با جراح کولون و رکتوم مشورت کنید تا بتوانند علت را پیدا کنند و آن را درمان کنند.
چرا هموروئید بعد از اجابت مزاج خارش می کند؟
دو دلیل اصلی وجود دارد که بواسیر بعد از اجابت مزاج باعث خارش اطراف مقعد می شود. دلیل اول، تحریک مکانیکی ناشی از پاک کردن یا مالش بیش از حد آن ناحیه پس از اجابت مزاج است. دلیل دوم، تحریک شیمیایی ناشی از نشت مواد مدفوع به پوست است که می تواند باعث تحریک، التهاب و خارش بیشتر شود.
آیا هموروئید داخلی خارش دارد؟
بله، بواسیر داخلی خارش دارد زیرا بدن بیش از حد معمول مخاط تولید می کند. این می تواند پوشش حساس راست روده را تحریک کرده و باعث خارش شود. علاوه بر این، هموروئید داخلی ممکن است پرولاپس شود که می تواند منجر به تحریک پوست اطراف مقعد و خارش شود.
اگر بواسیر را بخراشید چه اتفاقی می افتد؟
خاراندن هموروئید می تواند باعث عفونت، التهاب و خونریزی شود. بهتر است در مقابل میل به خاراندن مقاومت کنید و به جای آن از یک استروئید موضعی یا سایر درمان های توصیه شده توسط پزشک خود استفاده کنید.