درمان کیست مویی با لیزر بدون بیهوشی و بستری شبانه (در کمتر از 30 دقیقه )

بهترین مرکز لیزر کیست مویی در تهران

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

برای مشاهده عکس کیست مویی به صورت واضح و دقیق بر روی عکس کلیک کنید تا به صفحه مختص عکس کیست مویی وارد شوید.

کیست مویی در واقع، نام دیگر بیماری ” کیست پیلونیدال“، ” سینوس پیلونیدال” یا “سینوس مویی” می باشد که این بیماری به دلیل موی بازگشته به زیر پوست ایجاد می گردد و با یک یا چند سوراخ کوچک که حاوی مو است به سطح پوست باز می گردد. این بیماری می‌تواند درد زیادی در ناحیه مقعد و نشیمنگاهی به وجود آورد و منجر به ایجاد حفره یا سوراخ، در عمق کمی از پوست گردد. این کیست ذکر شده می‌تواند حاوی چرک و عفونت گردد و آسیب به بافت‌های سالم اطراف خود وارد کند. برخی بیماران از این بیماری با نام موی برگشتی نیز یاد می کنند. در ضمن اگر مجرای این حفره‌ها بسته گردد، ترشحات چرکی درون آن جمع می گردد و این امر باعث ایجاد کیست یا آبسه در پوست می گردد. کیست ذکر شده محل تجمع مو، آلودگی و مواد زائد می باشد و در اکثر مواقع، در انتهای ستون فقرات و پایین کمر، در فضای خالی بین دو باسن ایجاد می گردد. در ضمن این کیست عموماً باعث ایجاد برآمدگی، ترشح و درد، در این ناحیه از بدن بیمار می گردد. نکته حائز اهمیت این است که تعداد زیادی از مردم، تفاوت آبسه و کیست مویی را نمی‌دانند. بر طبق منابع آماری، بیشتر از 25 درصد مردم دچار این بیماری می‌شوند. مشکل کیست مویی، در مردان شیوع بیشتری نسبت به زنان دارد. پوشیدن لباس‌های چسبناک و تنگ می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری در افراد مبتلا شود. برای اجتناب از پیشرفت و آسیب سینوس پیلونیدال به بافت‌های سالم اطراف بیمار باید اقدامات درمانی مربوطه را سریع‌تر شروع نمایید زیرا این بیماری بسیار پیشرونده می باشد. ​​​​​​​در هر نقطه‌ای از بدن کیست مویی  می‌تواند تشکیل گردد. برای مثال کیست مویی در ناحیه سر، زیر بغل، کشاله ران و حتی نوک سینه نیز می تواند به وجود بیاید و این موارد از جمله کیست مویی‌های شایع می‌باشند.

آبسه کیست مویی چیست؟

هنگامی که مو و محتویات مرده پوست و بافت در درون حفره کیست مویی باقی بمانند، پوست پس از گذشت مدت زمانی طولانی دچار آبسه و عفونت می گردد و در این هنگام است که می‌گوییم بیمار دچار آبسه کیست مویی گردیده. اگر این آبسه به وجود آمده خود به خود تخلیه گردد و بیمار دچار آبسه‌های مکرر گردد، در این صورت بیمار دچار عارضه دیگری می گردد که فیستوله شدن کیست مویی نامیده می شود. اگر شاهد ترکیدن کیست مویی بودید این مساله به معنای درمان شدن عفونت و آبسه آن نمی باشد و در این زمان شما حتما باید به متخصص جراحی عمومی یا متخصص جراحی و لیزر مراجعه نمایید.

علائم کیست مویی (پیلونیدال) چیست؟

کیست مویی یا کیست پیلونیدال (پیلونیدال) در ابتدا علائم مشهودی ندارد و شخص اطلاعی از وجود آن ندارد. برخی‌ها در ابتدا و هنگام شستشو احساس وجود توده‌ای بی درد در محل می نمایند. در حقیقت علائم این بیماری هنگامی مشخص می گردد که کیست عفونی گردیده و تبدیل به آبسه می گردد.​​​​​​​ علائم کیست مویی نوع حاد عبارتند از:

– به وجود آمدن عفونت

– بروز تب و لرز و حالت تهوع در شخص مبتلا به کیست مویی

– بروز احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن و فشار آوردن به موضع

– ریزش ترشحات چرکی یا خونی از حفره حاوی کیست

– ایجاد سوراخ‌های مختلف در پوست

– خارج شدن مو از محل کیست یا ضایعه

– بروز تورم ، التهاب و قرمزی و ایجاد زخم بر روی پوست

– خروج بوی نامطبوع از محل زخم و چرک

– بروز احساس درد و قرمزی

– ایجاد درد در هنگام نشستن

– ایجاد چرک و ترشح

– بروز تب و لرز

علائم کیست مویی نوع مزمن

متاسفانه افراد زیادی به این بیماری دردناک مبتلا می شوند و در این بین حدودا 40 درصد از اشخاص، به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال مزمن می گردند. می‌توان گفت، درد این مدل از کیست، كمتر از مورد حاد آن می باشد. چونکه معمولاً کمی چرك از کیست خارج می گردد و منجر به افت فشار در وضعیت پشت می‌گردد؛ البته، عفونت ناشی از این بیماری كاملا رفع نمی گردد ولي درد آن كاهش مي‌يابد و زیاد شديد نخواهد بود. البته باید توجه داشت که ترکیدن کیست مویی به معنای درمان کیست مویی نیست. بنابراين، نشانه‌ها، علائم درد و تخليه چرك، زمانی طولانی ادامه دارد و هر چند وقت یک بار نیز، این موارد مجددا عود مي‌نماید تا هنگامی که کیست با کمک جراحي یا لیزر به شکل کامل تخلیه و درمان گردد.

علت بروز کیست مویی (سینوس پیلونیدال) چیست؟

درمان کیست مویی در تهران | درمان موی بازگشته به زیر پوست | درمان کیست پیلونیدال | درمان سینوس پیلونیدال در تهران توسط دکتر قمری

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، به دلایل مختلفی ممکن است به وجود بیاید. مثلا فرضیه‌ای در این باره وجود دارد که می‌گوید این بیماری یک نوع ناهنجاری جزئی مادرزادی بین کفل‌ها می باشد و به همین علت میان افراد خانواده اتفاق می افتد. ناهنجاری های به وجود آمده در این بخش از پوست به علت این است که موی شخص به جای بیرون آمدن از پوست به درون پوست رفته و درون آن رشد می‌کند. این بیماری در افراد پرمو شایع می باشد. همچنین کسانی که بابت شغلشان، ساعات زیادی از روز را در حالت نشسته کار می کنند، بیشتر مستعد این بیماری هستند. فرضیه دیگر برای این بیماری می‌گوید که این بیماری در اثر فشار یا اصطکاک پوست بین کفل‌ها ایجاد می شود، یعنی گودی یا فرورفتگی در این ناحیه خود مسئول فشرده شدن و رشد مو به درون پوست و ایجاد کیسه یا غده‌ی چرکی می گردد. دلیل کیست مویی یا سینوس پیلونیدال هر چه باشد، در هنگامی که مو در پوست گیر می کند باعث خارش و التهاب پوست می گردد. پوست ملتهب هم عفونت کرده و این عفونت پس از مدتی دائمی و تکراری می‌شود. در نهایت عفونت منجر به سینوسی می‌شود که دارای قطعاتی از مو می باشد.

کیست مویی (سینوس پیلونیدال) عموماً چه افرادی را در معرض این بیماری قرار می‌دهد؟

– افرادی که کفل پر از مو دارند.
– افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند.
– افرادی که به خارش یا آسیب دیدگی دائمی موضع مربوطه دچار هستند.
– در افرادی که مو‌های پرپشت و ضخیمی در ناحیه مقعدی دارند.
​​​​​​​- در افرادی که چاق هستند یا وزن زیادی دارند و همچنین، در مردان نیز احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
– در کسانی که در میان اعضای خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارند احتمال این بیماری بیشتر است.
– در کسانی که برای زمانی طولانی، در حالت نشسته کار می کنند؛ مانند راننده‌‌های ماشین و کارمندان.
– با ایجاد شکاف، خارش یا آسیب دیدگی دائمی در موضع بیماری احتمال ابتلا به کیست مویی زیادتر می شود.

عدم درمان کیست مویی و عوارضی که در پی آن است

عدم درمان کیست مویی موجب گسترش عفونت، پیچیده شدن بیماری و روند بهبودی درمان آن می‌گردد. عدم توجه به درمان کیست مویی عوارضی را در پی دارد که از جمله آنها می توان به درد شدید، عفونت و آبسه‌های مکرر، تخریب بافت بدن، التهاب و تورم شدید اشاره داشت. تمامی عوامل ذکر شده موجب می‌شود، درمان پیچیده و مشکل گردد و عموماً مدت زمان بهبودی تا چند برابر حالت معمول طول بکشد.​​​​​​​ بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال اگر سریع و اصولی درمان نشود به مرور دچار عفونت، آبسه و در نهایت فیستول می گردد. این عفونت منجر به بروز دردهای شدید و گاها طاقت فرسا می شود. در نهایت اگر بیمار دردهای شدید عفونت و آبسه را نیز هم تحمل نماید، دچار تب و لرز و عفونت های سیستمیک می گردد. انتشار فیستول و عمیق شدن فیستول ها نیز دوره درمان کیست مویی و دوره نقاهت بعد از درمان را بیشتر می کند. در مواردی خیلی نادری نیز کیست مویی منجر به بروز سرطان می گردد. از این رو لازم این مساله مهم است که بلافاصله بعد از مشاهده علائم به پزشک متخصص مربوطه مراجعه نمایید.

اگر شما دچار کیست مویی به هر دلیلی شده اید و قصد حل این مشکل را دارید، مطب دکتر قمری آماده خدمات رسانی به شما می‌باشد. دکتر قمری با بیش از 20 هزار مورد سابقه عمل جراحی، دارا بودن تخصص جراحی ، لاپاراسکوپی و آشنایی با بیماری های ناحیه مقعدی به صورت کامل ، قصد دارد همه موارد مربوط به درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال را به شما ارایه دهد.